🏠 W co się bawić w domu?

W co się bawić w domu?

Obecna sytuacja nie sprzyja zabawom na świeżym powietrzu. Zabawki szybko się nudzą… i co wtedy?! Nim zaczniecie rwać włosy z głowy, to weźcie zwykłe domowe przedmioty, bo oto  mamy kilka rad co można robić z dzieckiem, aby zadbać o jego podstawowe potrzeby. Pamiętajcie!  Celem przede wszystkim jest świetna zabawa 🙂

 

Weźcie kilka głębokich wdechów i pomyślcie, że właśnie teraz jest nasz czas do wzmacniania więzi między rodzicami, a dziećmi.

 

Nasze domy i mieszkania są pełne wspaniałych zabaw i zabawek. Warto je wykorzystać i  dostarczać dzieciom wielu wrażeń zmysłowych: wzrokowych, słuchowych, dotykowych, węchowych i smakowych. 

🔸 Zacznijmy od ćwiczeń dotykowych.🔸

✅ Pocieranie: Wytnij z pudełka np. po płatkach różne wzory, kształty, serduszka, liście. Niech dziecko rysuje kredką/kredą/węglem po kartce, pod nią znajdują się wycięte figury. Rysujemy, aż na kartce pojawi się ślad. Pod kartkę można wkładać różne płaskie przedmioty np. monety, wytłaczane karty, liście, kora drzew, suszone kwiaty, uchwyty od sztućców.

➡️ Cel: koordynacja wzrokowo-ruchowa, ćwiczenia ręki, koncentracja, wrażenia dotykowe- poznawanie różnorodnych faktur, rozwijanie umiejętności manualnych, doskonalenie nazw kolorów, 

 

✅ Gniotki: Do balonów przez lejek lub zwiniętą kartkę wsypujemy: piasek, mak, mąkę, sól lub nasiona. Jeżeli jest problem z wsypaniem, można dopchnąć ołówkiem lub małą łyżeczką. Balony należy dokładnie zawiązać i upewnić się, że nie zostało w nich powietrze. Dziecko może ściskać je do woli! 

Gniotkami można również bawić się farbami w stemplowanie. Świetną zabawą będzie podawanie sobie balonów w różny sposób: podaj szybko, podaj wolno, podaj wyżej, podaj niżej – dodatkowa nauka językowa.

➡️ Cel: wrażenia dotykowe, zabawa relaksacyjna, kreatywność, motoryka mała, różnicowanie czuciowe,

 

✅ Woreczki z żelem do włosów: Do zabawy potrzebujemy torebek strunowych, żelu do włosów, brokatu, cekinów, taśmę klejącą. Do torebki należy wlać około ¼ szklanki żelu do włosów. Dorzucamy trochę brokatu/cekinów/guzików/koralików. Szczelnie wszystko zamykamy i zabezpieczamy torebkę, Dziecko może teraz ściskać lub przemieszczać cekiny w worku. Na torebce można namalować flamastrem zbiory, do których dziecko może przemieszczać koraliki wg. koloru, kształtu.

➡️ Cel: myślenie abstrakcyjne, wrażenia czuciowe, wrażenia wzrokowe, koncentracja

 

✅ Jadalna farba do malowania palcami. Na początek potrzebujemy ugotowanego budyniu (jasny kolor) lub jogurtu naturalnego. Do pojemników na muffinki dodajemy po łyżce budyniu lub jogurtu. Do każdej z foremek dodajemy również po kropelce barwnika spożywczego (różne kolory) i dokładnie mieszamy. Dziecko może malować po blaszce do ciasta. Po wyschnięciu farbki błyszczą. Po zakończeniu zabawy dziecko może zjeść pozostałości lub wylizać swój obrazek.

➡️ Cel: wrażenia smakowe, różnicowanie czuciowe, zabawy manualne, poznawanie faktur, koordynacja wzrokowo-ruchowa, precyzja ruchowa, rozpoznawanie barw, rozwijanie wyobraźni,

 

✅ Zabawy masami plastycznymi, np. masa solna.

Przepis: 1 szklanka mąki, 1 szklanka soli, 125 ml wody – wszystko wymieszać.

Z masy można wykonywać przeróżne kształty, budowle, przedmioty. Można odbijać zabawki np. dinozaury, samochody. Po zakończonej zabawie pozostawić do wyschnięcia.

➡️ Cel: rozwijanie wyobraźni, koordynacja wzrokowo-ruchowa, precyzja manualna, wrażenia dotykowe,

 

✅ Szukanie skarbu: do dużego pojemnika należy wsypać kaszę, fasolę, mąkę. Dodatkowo wrzucić małe przedmioty/zabawki- dziecko może szukać za pomocą rąk, łyżki, przesiewaczki.

➡️ Cel: wrażenia dotykowe, percepcja wzrokowa, poznawanie faktur, manipulacja małymi przedmiotami

 

✅ Masa do malowania:

Przepis: ¼ szklanki mąki, ¼ szklanki soli, ¼ szklanki wody, woreczki z suwakiem lub plastikowe butelki do wyciskania, barwnik spożywczy, papier lub blacha do ciastek, ręcznik, cerata lub gazeta.

Masa ta jest trójwymiarowa, błyszcząca po wyschnięciu. Zabawa nie robi bałaganu, ponieważ farba jest w zamkniętym woreczku. Należy przykryć stół ceratą lub gazetą.

Do worka wsypujemy suche składniki. Można użyć również butelek z dziubkiem. Następnie mieszamy wodę z barwnikiem spożywczym i dodajemy do suchych składników. Zamykamy dokładnie woreczek, upewniając się, że nie ma w nim powietrza. Ściskamy, aż składniki się połączą. Wycinamy róg woreczka i wyciskamy farbę na papier lub blachę do ciasta. Można napisać imię dziecka i zaproponować, by pokryło farbą litery.

➡️ Cel: rozwijanie wyobraźni, usprawnianie manualne, precyzja, koordynacja wzrokowo-ruchowa, 

 

✅ Wspólne gotowanie- poproście dzieci, aby pomogły wam w przygotowaniu posiłków, pozwalajcie im na jak największą swobodę w kuchni. Zróbcie ciasteczka lub owocową sałatkę.

➡️ Cel: współpraca, ruchy precyzyjne, umiejętności praktyczne, ćwiczenia manualne

 

✅ Zabawa w kanapkę: połóż dziecko pomiędzy poduszkami na podłodze. Głowa dziecka musi wystawać poza poduszki, nie można znaleźć się między nimi. Powoli naciskamy na górną poduszkę, ugniatając ją. Robimy to powoli, pytamy dziecka, czy chce, aby ucisk był mocniejszy, czy masz już przestać. Możemy dodać do tego kręcenie kółek na górnej powierzchni, udając że dodajemy ketchup, sałatę i inne.

➡️ Cel: stymulacja dotykowa, przeżywanie doświadczeń zmysłowych, 

 

✅ Rysowanie kształtów na plecach dziecka. W zależności od wieku dziecka rysujemy na jego plecach proste kształty, znaki lub litery i tworzymy słowa.

➡️ Cel: wydłużanie czasu skupienia uwagi, stymulacja dotykowa, rozwijanie mowy, myślenie abstrakcyjne, 

 

✅ Mydlane zabawy: Wypełniamy głęboką miskę wodą, dodajemy do niej płyn do naczyń lub kąpieli. Dziecko za pomocą ubijaczki do jajek, trzepaczki tworzy dużą ilość piany. Może dodawać za pomocą pipety wodę połączoną z barwnikiem spożywczym/bibułą. Do wody możemy dodać różniej kostki lodu lub duży kawałek lodu i bawić się, że to góra lodowa.

➡️ Cel: stymulacja dotykowa, odróżnianie ciepłe-zimne, motoryka mała, rozwijanie wyobraźni

 

zabawy opracowała Beata Nowak, Psycholog z przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dziećmi. Terapeuta i nauczyciel wspomagający.

Kilka zabaw pochodzi z książki: B. Arnwine „Rozpoczynanie terapii Integracji Sensorycznej”

Napisz komentarz

Your email address will not be published.