馃彔 W co si臋 bawi膰 w domu?

W co si臋 bawi膰 w domu?

Obecna sytuacja nie sprzyja zabawom na 艣wie偶ym powietrzu.聽Zabawki szybko si臋 nudz膮… i co wtedy?! Nim zaczniecie rwa膰 w艂osy z g艂owy, to we藕cie zwyk艂e domowe przedmioty, bo oto聽 mamy kilka rad co mo偶na robi膰 z dzieckiem, aby zadba膰 o jego podstawowe potrzeby. Pami臋tajcie!聽Celem przede wszystkim jest 艣wietna zabawa 馃檪

 

We藕cie kilka g艂臋bokich wdech贸w i pomy艣lcie, 偶e w艂a艣nie teraz jest nasz czas do wzmacniania wi臋zi mi臋dzy rodzicami, a dzie膰mi.

 

Nasze domy i mieszkania s膮 pe艂ne wspania艂ych zabaw i zabawek. Warto je wykorzysta膰 i 聽dostarcza膰 dzieciom wielu wra偶e艅 zmys艂owych: wzrokowych, s艂uchowych, dotykowych, w臋chowych i smakowych.聽

馃敻聽Zacznijmy od 膰wicze艅 dotykowych.馃敻

鉁吢Pocieranie: Wytnij z pude艂ka np. po p艂atkach r贸偶ne wzory, kszta艂ty, serduszka, li艣cie. Niech dziecko rysuje kredk膮/kred膮/w臋glem po kartce, pod ni膮 znajduj膮 si臋 wyci臋te figury. Rysujemy, a偶 na kartce pojawi si臋 艣lad. Pod kartk臋 mo偶na wk艂ada膰 r贸偶ne p艂askie przedmioty np. monety, wyt艂aczane karty, li艣cie, kora drzew, suszone kwiaty, uchwyty od sztu膰c贸w.

鉃★笍聽Cel: koordynacja wzrokowo-ruchowa, 膰wiczenia r臋ki, koncentracja, wra偶enia dotykowe- poznawanie r贸偶norodnych faktur, rozwijanie umiej臋tno艣ci manualnych, doskonalenie nazw kolor贸w,聽

 

鉁吢Gniotki: Do balon贸w przez lejek lub zwini臋t膮 kartk臋 wsypujemy: piasek, mak, m膮k臋, s贸l lub nasiona. Je偶eli jest problem z wsypaniem, mo偶na dopchn膮膰 o艂贸wkiem lub ma艂膮 艂y偶eczk膮. Balony nale偶y dok艂adnie zawi膮za膰 i upewni膰 si臋, 偶e nie zosta艂o w nich powietrze. Dziecko mo偶e 艣ciska膰 je do woli!聽

Gniotkami mo偶na r贸wnie偶 bawi膰 si臋 farbami w stemplowanie. 艢wietn膮 zabaw膮 b臋dzie podawanie sobie balon贸w w r贸偶ny spos贸b: podaj szybko, podaj wolno, podaj wy偶ej, podaj ni偶ej 鈥 dodatkowa nauka j臋zykowa.

鉃★笍聽Cel: wra偶enia dotykowe, zabawa relaksacyjna, kreatywno艣膰, motoryka ma艂a, r贸偶nicowanie czuciowe,

 

鉁吢Woreczki z 偶elem do w艂os贸w: Do zabawy potrzebujemy torebek strunowych, 偶elu do w艂os贸w, brokatu, cekin贸w, ta艣m臋 klej膮c膮. Do torebki nale偶y wla膰 oko艂o 录 szklanki 偶elu do w艂os贸w. Dorzucamy troch臋 brokatu/cekin贸w/guzik贸w/koralik贸w. Szczelnie wszystko zamykamy i zabezpieczamy torebk臋, Dziecko mo偶e teraz 艣ciska膰 lub przemieszcza膰 cekiny w worku. Na torebce mo偶na namalowa膰 flamastrem zbiory, do kt贸rych dziecko mo偶e przemieszcza膰 koraliki wg. koloru, kszta艂tu.

鉃★笍聽Cel: my艣lenie abstrakcyjne, wra偶enia czuciowe, wra偶enia wzrokowe, koncentracja

 

鉁吢Jadalna farba do malowania palcami. Na pocz膮tek potrzebujemy ugotowanego budyniu (jasny kolor) lub jogurtu naturalnego. Do pojemnik贸w na muffinki dodajemy po 艂y偶ce budyniu lub jogurtu. Do ka偶dej z foremek dodajemy r贸wnie偶 po kropelce barwnika spo偶ywczego (r贸偶ne kolory) i dok艂adnie mieszamy. Dziecko mo偶e malowa膰 po blaszce do ciasta. Po wyschni臋ciu farbki b艂yszcz膮. Po zako艅czeniu zabawy dziecko mo偶e zje艣膰 pozosta艂o艣ci lub wyliza膰 sw贸j obrazek.

鉃★笍聽Cel: wra偶enia smakowe, r贸偶nicowanie czuciowe, zabawy manualne, poznawanie faktur, koordynacja wzrokowo-ruchowa, precyzja ruchowa, rozpoznawanie barw, rozwijanie wyobra藕ni,

 

鉁吢Zabawy masami plastycznymi, np. masa solna.

Przepis: 1 szklanka m膮ki, 1 szklanka soli, 125 ml wody 鈥 wszystko wymiesza膰.

Z masy mo偶na wykonywa膰 przer贸偶ne kszta艂ty, budowle, przedmioty. Mo偶na odbija膰 zabawki np. dinozaury, samochody. Po zako艅czonej zabawie pozostawi膰 do wyschni臋cia.

鉃★笍聽Cel: rozwijanie wyobra藕ni, koordynacja wzrokowo-ruchowa, precyzja manualna, wra偶enia dotykowe,

 

鉁吢Szukanie skarbu: do du偶ego pojemnika nale偶y wsypa膰 kasz臋, fasol臋, m膮k臋. Dodatkowo wrzuci膰 ma艂e przedmioty/zabawki- dziecko mo偶e szuka膰 za pomoc膮 r膮k, 艂y偶ki, przesiewaczki.

鉃★笍聽Cel: wra偶enia dotykowe, percepcja wzrokowa, poznawanie faktur, manipulacja ma艂ymi przedmiotami

 

鉁吢Masa do malowania:

Przepis: 录 szklanki m膮ki, 录 szklanki soli, 录 szklanki wody, woreczki z suwakiem lub plastikowe butelki do wyciskania, barwnik spo偶ywczy, papier lub blacha do ciastek, r臋cznik, cerata lub gazeta.

Masa ta jest tr贸jwymiarowa, b艂yszcz膮ca po wyschni臋ciu. Zabawa nie robi ba艂aganu, poniewa偶 farba jest w zamkni臋tym woreczku. Nale偶y przykry膰 st贸艂 cerat膮 lub gazet膮.

Do worka wsypujemy suche sk艂adniki. Mo偶na u偶y膰 r贸wnie偶 butelek z dziubkiem. Nast臋pnie mieszamy wod臋 z barwnikiem spo偶ywczym i dodajemy do suchych sk艂adnik贸w. Zamykamy dok艂adnie woreczek, upewniaj膮c si臋, 偶e nie ma w nim powietrza. 艢ciskamy, a偶 sk艂adniki si臋 po艂膮cz膮. Wycinamy r贸g woreczka i wyciskamy farb臋 na papier lub blach臋 do ciasta. Mo偶na napisa膰 imi臋 dziecka i zaproponowa膰, by pokry艂o farb膮 litery.

鉃★笍聽Cel: rozwijanie wyobra藕ni, usprawnianie manualne, precyzja, koordynacja wzrokowo-ruchowa,聽

 

鉁吢Wsp贸lne gotowanie- popro艣cie dzieci, aby pomog艂y wam w przygotowaniu posi艂k贸w, pozwalajcie im na jak najwi臋ksz膮 swobod臋 w kuchni. Zr贸bcie ciasteczka lub owocow膮 sa艂atk臋.

鉃★笍聽Cel: wsp贸艂praca, ruchy precyzyjne, umiej臋tno艣ci praktyczne, 膰wiczenia manualne

 

鉁吢Zabawa w kanapk臋: po艂贸偶 dziecko pomi臋dzy poduszkami na pod艂odze. G艂owa dziecka musi wystawa膰 poza poduszki, nie mo偶na znale藕膰 si臋 mi臋dzy nimi. Powoli naciskamy na g贸rn膮 poduszk臋, ugniataj膮c j膮. Robimy to powoli, pytamy dziecka, czy chce, aby ucisk by艂 mocniejszy, czy masz ju偶 przesta膰. Mo偶emy doda膰 do tego kr臋cenie k贸艂ek na g贸rnej powierzchni, udaj膮c 偶e dodajemy ketchup, sa艂at臋 i inne.

鉃★笍聽Cel: stymulacja dotykowa, prze偶ywanie do艣wiadcze艅 zmys艂owych,聽

 

鉁吢Rysowanie kszta艂t贸w na plecach dziecka. W zale偶no艣ci od wieku dziecka rysujemy na jego plecach proste kszta艂ty, znaki lub litery i tworzymy s艂owa.

鉃★笍聽Cel: wyd艂u偶anie czasu skupienia uwagi, stymulacja dotykowa, rozwijanie mowy, my艣lenie abstrakcyjne,聽

 

鉁吢Mydlane zabawy: Wype艂niamy g艂臋bok膮 misk臋 wod膮, dodajemy do niej p艂yn do naczy艅 lub k膮pieli. Dziecko za pomoc膮 ubijaczki do jajek, trzepaczki tworzy du偶膮 ilo艣膰 piany. Mo偶e dodawa膰 za pomoc膮 pipety wod臋 po艂膮czon膮 z barwnikiem spo偶ywczym/bibu艂膮. Do wody mo偶emy doda膰 r贸偶niej kostki lodu lub du偶y kawa艂ek lodu i bawi膰 si臋, 偶e to g贸ra lodowa.

鉃★笍聽Cel: stymulacja dotykowa, odr贸偶nianie ciep艂e-zimne, motoryka ma艂a, rozwijanie wyobra藕ni

 

zabawy opracowa艂a Beata Nowak,聽Psycholog z przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dzie膰mi. Terapeuta i nauczyciel wspomagaj膮cy.

Kilka zabaw pochodzi z ksi膮偶ki: B. Arnwine 鈥濺ozpoczynanie terapii Integracji Sensorycznej鈥

Napisz komentarz

Your email address will not be published.